Der er mange forskellige navigationssystemer, med hver deres fordele og ulemper. Vi søger et navigaions system der passer til vores behov. I år prøver vi OpenCPN. Et næsten gratis program, der er beregnet til at køre på pc.
Her har vi både den første ulempe og den første fordel.
Ulempen er strømforbruget. En pc bruger relativt megen strøm, når den skal være tændt hele tiden.
Fordelen er at en pc ikke er afhængig af 12V, så det er muligt at arbejde i og udforske OpenCPN uafhængig af at være på båden.
Den næste fordel er at OpenCPN er et open source program. Mange brugere har dermed lejlighed til at være med til at udvikle det. Det har så også den ulempe at dels er der virkelig mange funktioner at udforske, dels at der er en form for forvdntning til et grundlæggende IT niveau som bruger. Det gælder både når man skal installere en ekstern mus via usb port og connekte den til OpenCPN og når søkort skal installeres og hentes ind i programmet.
Når det er sagt er selve bruger grænsefladen flot og intuitiv under både forberedelse til sejlads og under sejlads.
Men alt det har vi ikke tid til at gå dybere ind i her fra vores sejlads fra svajepladsen syd for Amager og videre på vores sommertogt.
Undervejs er der en del trafik i luften fra en helikopter, og vi kan høre den kalde skibe flere gange over VHF. Men skibet på billederne fik mere end et besøg. I flere minutter hang helikopteren over skibet mens det sagtnede farten. Årsag var der ingen oplysninger om.
Vi sejler videre mod Sverige syd for Øresundsbroen, og stævner mod Falstebrokanalen, hvor vi anker op på 4 meter vand.
Stille aften med vid udsigt. Både til Advedøreværkets to skorstene og det nye Amagerbakke med den markante hældning.