Passage på den Caledoniske Canal

Den Caledoniske Canal er ikke voldsom lang. Omkring 50 sømil i fugleflugtslinje. Der er 28 sluser og tre store søer, hvor Loch Ness er langt den største.

Vi har sluset før i Sverige på Göta kanal. Men er lidt rustne, det er et stykke tid siden. Men det første sluse klares uden problemer, og giver ryggrad til den videre sejlads.
Der er frodigt på kanalen og vi sejler i en grøn kulisse på 4-6 meter vand, med en af de andre fra slusen foran. En der har mere travlt end os, så langsomt forsvinder de.

Efter 2 overnatninger i Dores Bay i den nordøstlige ende af Loch Ness, fortsætter rejsen. Vinden er med os, så vi sejler på læns for forsejlet gennem hele Loch Ness.

Loch Ness er et specielt farvand at sejle i. Det er en kæmpe ferskvandsø der indeholder lige så mange ferskvands ressourcer som Englands og Wales har tilsammen. Den er mere end 30 km lang og knap 2 km bred, og så er der dybden. Den når helt ned på +230 meter på det dybeste. Den er omkrandset af bjerge der forsætter stejlt ned under overfladen. Der er få områder med lavt vand, så det er en sø man sejler på, ikke en sø hvor man udforsker de lavvandede områder der ligger i læ for vinden. Så vi er glade for at vejret var med os så vi fik 2 nætter for svaj.

Fort Augustus er et sammensat sted. Tidligere havde det en strategisk betydning som stedet i midten. Midt mellem de store søer og tilstødende floder. Og der er et stort flot slot i en tilstødende privat park.
Idag er det ændret til et turist samlingssted. Der er souvenir butikker, en tankstation med et lille supermarked og en kæmpe parkeringsplads til biler og busser der kommer for at se bådene sluse, besøge restauranterne, vandre i området eller sejle med turbåden ud på Loch Ness.
Under en tur over ved slottet kommer vi forbi en skotte i kilt, der spiller sækkepibe foran en mindre forsamling, og han begynder at gå, og de følger efter. Det viser sig at være et bryllup, og sækkepiben spiller vej ned til en resaturant med udsigt over Loch Ness.

Fra Fort Augustus fortsætter sejladsen på kanalen. Men først gennem en svingbro, og derefter op af en slusetrappe til, hvor der er 5 sluser. Vi er ved at være på toppen. To sluser mere opad, herefter går det nedad igen.
Det er ofte når vi sluser at vi skifter fra at være turister, til at være turistobjekter. Videofilmet og fotograferet. Det skal man lige vænne sig til. Og vi kan ikke gøre noget. Vi ligger i en sluse, og er beskæftiget med at holde vores båd på plads.

Videre på kanalen er der to mindre søer. Først Loch Oich hvor vi tager en overnatning et sted der minder om en lille skovsø. Der ligger en lille båd der minder om den tidligere Fredens Havn i København, ud for Christinia. Og den er beboet. Ved aftensmadstid, kommer der røg ud. Beboerne ser vi dog ikke

Igen en nat for svaj. Den fjerde og den sidste. Vi har købt adgang til kanalen i 7 dage, og med denne nat har vi brugt seks. Sidste nat bliver ved flydebro ved Neptuns Staircase, der er den sidste slusetrappe, med 8 sluser. Herefter 2 mindre sluser, og så er vi ude af den Caledoniske Canal

Når man sejler på en kanal, er det tit de samme man møder flere gange undervejs. Sådan også her. Der er en tysk båd, en irsk båd og flere engelske både som vi sluser sammen med on/off. Det er hyggeligt, og man kan veksle et par ord.

Scotland And the Caledoniske Canal 2023, Sommertogter
4 comments to “Passage på den Caledoniske Canal”
    • Tak Erling. Vi oplever det også som lidt overvældende. Der er mange indtryk.
      Om 2 uger tager vi hjem, og lader Letitia blive i Skotland. Vi har fundet en havn tæt på Oban, og bestilt bådtaxa, bus og fly hjem til DK. Næste år sejler vi videre nord på og håber vejret tillader et besøg på Hebriderne.
      Venlig hilsen
      Michael

  1. Virkelig flotte billeder , og naturen taler jo for sig selv, nyder det lille udpluk af det smukke landskab i passerer .
    Jeres båd ser også rigtig smuk ud i det fremmede farvand 👌🏻

    • Tak 🙂
      Vi føler os også utoligt priviligerede, og nyder turen. Lige nu for første gang på hele turen er der aftensol mens vi ligger for svaj.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *