På vandet igen fra Rendsburg til Brøndby

DSC_1319

Uden mad og drikke…..

Vi har en lang sejlads foran os, 150 sømil, og vi føler os lidt brugte selv om vi de sidste 4 dage har været indeblæste. Det har været en mere anstrengende sommer sejlads denne sommer end vi plejer at have.
Så efter afgangen fra Rendsburg, og stadigvæk på Kielerkanalen,  skal vi have et solidt måltid mad. Baked beans, pølser, 2 spejlæg,  ½ tomat og en skive rugbrød til hver, lægger en god bund.

Afgangen fra Rendsburg havn gik godt. Det kan ellers godt give os problemer når det blæser som det gjorde da vi tog af sted. Forskibet er højt på Letitia, og følsomt overfor pres fra vinden, når der ikke er fart gennem vandet eller hen over roret. Vi har forskellige metoder, til at hjælpe os ud, alt efter fortforhold og hvor vinden kommer fra.
Her ligger vi mellem pæle, med stævnen ind mod broen, med vinden ind på styrbords side, men en stor nabo på bagbord og inden på styrbord side. Fordæks gasten lægger en lang line dobbelt ind gennem en ring på broen, så langt til styrbord det er muligt.  Når der trækkes i agter fortøjningerne for at hale os ud, kan forskibet styres. Det kræver et godt samarbejde så vi ikke modarbejder hinanden. Der skal slækkes lidt foran, så der kan trækkes agter. Så strammes der op, og proceduren gentages. Det går fint, og vi er af sted igen

Sejladsen på Kieler kanalen er strengt reguleret

Sejladsen på Kieler kanalen er strengt reguleret

Disse signalstandere står med mellemrum på kanalen, der hvor de største skibe ikke kan passere hinanden, og derfor må vente på at den der har fortrinsret, sejler forbi.  Lystsejlere der sejler helt ude i kanten af kanalen smutter forbi de røde lys. Men hvis man ikke holder sig ude i siden,som vores bagvedliggende sejler ikke gjorde da en coaster kom sejlende, så kommer der et trut i hornet. Pas på – her kommer jeg.

Der er kilometerangivelse for hver halve kilometer på Kielerkanalen, og ligeledes lys på bredden på begge sider. Det er som en oplyst hovedvej i byen.

Der er kilometerangivelse for hver halve kilometer på Kielerkanalen, og ligeledes lys på bredden på begge sider. Det er som en oplyst hovedvej i byen.

Letitia i slusen i Holtenaur

Letitia i slusen i Holtenaurud, igen,

Sejladsen på kanalen er begivenhedsløs. En god måde at starte på, før vi skal ud, igen, i gammel dønning. Da vi kommer til sluseanlægget ved Holtenaur, sejler vi endnu engang lige ind i slusen. Men endnu engang bliver vi overraskede. V i har svært ved at stoppe i slusen. Der er vind agter fra, og måske er der strøm også. Vi må arbejde  koncentreret og fysisk med tovværk på flydebroen for at få stoppet Letitia, og placeret os ordentligt ved flydebroen.

Tysk ubåd på vej ind mod Kiel

Tysk ubåd på vej ind mod Kiel

Slusningen foregår ukompliceret. og vi sejler ud i Kiel bugt.  Der er lidt sø, rigtig mange sejlere og lidt vind. Så vi får sat sejl, og sejler på en halvvind ud af Kiel Bugt. Dejligt at være på vandet igen.
Der er mange på vandet. Tre coastere der ligger stille og venter på at kunne sluse ind på kanalen, utallige lystsejlere, og en række ældre træskibe.

Sejler alene for sejl helt frem til klokken 03.15. Der er farten nede på under 3 knob. Vinden har overrasket os og været mere vedholdende end forventet. 50 sømil er det ca blevet til for sejl. Det har været god sejlads for genua, med vinden agten for tværs. Vi fortsætter med hybridsejlads. Genuaen bliver oppe og motoren går for lave omdrejninger. Det holder 7 timer, før vinden før helt ud for Møens Klint.
Søen har været anstrengende, igen. Gammel sø der er nem at håndterer oppe i cockpittet, eller når man sidder i salonen. I pantryet derimod er der udfordringer med den varme mad.  Gryderne gynger med deres indhold, grønsagerne der skal hakkes triller frem og tilbage, og pamesanosten der skal rives over en dyb tallerken, har svært ved at ramme den præcist. Vi er glade for skemad når vi sejler i bølger. Så er der en hånd til tallerkenen og en hånd til gaflen. Der skal ikke være noget der skal skæres ud. Denne aften er det Spagetti Carbonara.

Nok ikke en video for alle.  Det er natsejlads i fuldmåne, med en vindmøllepark og forbi passernede skibe

Det er en flot nat at sejle gennem. Videoen yder slet ikke retfærdighed til skibene der sejler igennem den lyse nat med en fuldmåne der lyser igennem det meste af de mørke timer. Lyset er så kraftigt at man kan se den orange farve på vores rednings hestesko.
Natsejladsen foregår i Femaren bælt, farvandet mellem Rødby og Puttgarden. På bagbordsside er der en stor vindmøllepark med røde og hvide blink, på styrbordsside er der fuldmånen, og de skibe der sejler i sejlrenden mellem Tyskland og Danmark.

Efter 31 timers sejlads anduver vi Brøndby havn. Og får lagt til.

I alt har vi sejlet ca 930 sømil på 26 dage.

 

 

Den stående masterute Holland 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *