Fra Lemvig Marina til Peterhead Marina

Udsejling ved Thyborøn

Onsdag d. 9/7, klokken 20.50, 25 sømil vest for Thyborøn.
Det har været blandet sejlads, den sidste 1½ time har været optimalt med halvvind og 6-8 sekundmeter. Vi logger støt mellem 5,9 og 6, 2 knob. Landkending forsvundet, men der er regelmæssigt en coaster i sigte. Der er bølger på 1-1½ meters højde fra nord, de kan være lidt stejle, så vi ruller ned af dem. Så aftensmaden var håndholdt, wraps med tun, grønsager og nylavet mayo m. chilli.
Sejlede fra Lemvig Marina klokken 14. Pakkede optimalt, så der ikke er noget der kan rovse rundt. Havde lidt svært ved at få taget fortøjningerne, der er langt over Nordsøen. Men endelig kom vi afsted. Vinden var fra øst de første 3½ time. Meget anstrengende sejlads med bølger der kom fra siden af båden, og vinden ind på plat læns. Vi gyngede voldsomt fra side til side, og kaffekværnen var ikke sikret godt nok, den måtte en tur i dørken. Vi er glade for at det ikke er hele vejen vi skal sejle på den måde. Mentalt er vi ovenpå, og ser fortsat frem til de udfordringer der kan komme. Fiskebåde om natten, boreplatforme, og hvad tid vi kommer i havn.

Solnedgang Nordsøen

Torsdag d, 10/7, klokken 01.51, 50 sømil vest for Thyborøn.
God sejlads, men viden er begyndt at løje, så farten falder til under 5 knob, og bommen slår sig når vi ruller i søen og der ikke er så meget pres på sejlet længere. Smuk og lun måneklar nat, med spredte stjerne på himlen.
Der er fortsat en del trafik herude, og det er kun kortvarigt at der ikke er erhvervsskibe i sigte

Delfin ved boven

Torsdag klokken 14.06, 113 sømil V-NV for Thyborøn.
Vi er nu nået 1/3 af turen over mod Peterhead. Det går godt. Farten er lige nu 5,6 knob, for genuaen alene. Der kom vind ca 13, hvor vi strøg storsejlet, satte genuaen, og slukkede motoren. Vinden kommer stabilt plat læns-agten for tværs.
I dag så vi delfiner, to styk der var med os i et kvarters tid. De er fantastiske svømmere, og svømmede både foran stævnen, og under båden. Stor oplevelse, meget tæt på.
Og så er der ved at komme en slags døgnrytme i båden, hvem der laver hvad på hvilke tidspunkter. Der er ca 8 timer hvor vi er sammen, og 16 timer hvor vi skiftes til at sejle/sove. Aftensmaden er fælles, de øvrige måltider er indtil videre indtaget hver for sig, fordi den anden sover. Så fra klokken 23-03 sover Tina, og Michael sejler, fra 03- 07 sover Michael og Tina sejler. Fra 07 – 11 sover Tina og Michael sejler. Herefter er vi begge vågne og passer vores vagter. Fra 19, hvor Tina starter vagt, laver Michael aftensmad, og sover herefter på forskud, til næste vagt klokken 23. Det er udmærket med en genkendelig rytme.

Boreplatform

Fredag klokken 01.08. 162 sømil V-NV for Thyborøn
Om tre sømil er vi halvvejs. Sejler i den Norske del af Nordsøen, og forude, til bagbord, dukker de første boreplatforme vist op. De er + 10 sømil væk, så det er ikke let præcist at se. Men lysføringen svarer ikke til en coaster.

Ellers er det næsten fuldmåne, og med en skyfri himmel, er det så lyst at flagets røde farve, livlines gule farve og hyndernes mørkeblå farve er synlige. Det er en lun nat, 18,4 grader i cockpittet, svag vind, lidt knirken fra autopiloten og en summen fra motoren, Der er fortsat fugle der flyver rundt, når vi forstyrre deres ro på vandet

Vindviser

Tinas tanker om tid
Tid er en underlig størrelse. I mit sommerferie univers findes der: ferietid, dasetid og ventetid.
Ventetiden fylder meget – gør mig rastløs og gi’r slet ikke plads til rigtigt at nyde ferietiden, som ifølge kalenderen har varet i godt en uge nu.
Venter på at komme afsted mod Skotland, kommer vi overhovedet afsted, hvordan bliver 3½ døgns sejlads, hvordan med vores 4 timers vagtskifte kommer de til at fungere o.m.a.
Vi kom afsted! 335 sømil forude og iflg. vores GPS omkring 82 timer til ankomst Peterhead. En tid som dog varierer med +/- 10 timer afhængig af hvor hurtigt vi sejler.
Men den ene time tager den anden, vagtskiftene med Michael virker fint og stødt og roligt tæller vores GPS de 335 sømil ned.
Nu står der 100 sømil til Peterhead og godt 1 døgns sejlads tilbage – ferietiden har indfundet sig og er krøbet ind under huden.
Det skal nydes!

Lørdag klokken 9.03. Nu 26,4 sømil fra Peterhead, sejlet ca 312 sømil siden Thyborøn.
To gange efterfølgende har vi set delfiner af 4 stk, sidste gang var de med en hel time. Det er fortsat noget særligt at se dem tæt ved stævnen,
Først fredag aften var vi ude af boreplatform bæltet. Det er imponerende med konstruktionerne, og den aktivitet de medfører. Og der er megen opmærksomhed på hvad der foregår i farvandet. Vi blev kaldt op af coast guard, på kanal VHF kanal 16, vores position og saling boat. Tina svarede tilbage og blev bedt om at fortsætte samtalen på kanal 08. Den mandlige stemme informerede venligt og interesseret dels om at de havde en interesse i at følge med i hvad der foregik i farvandet, dels spurgte til Letitias navn, og hvem vi var. Derefter blev samtalen venligt afsluttet.

Sigt max 200 meter

Lørdag 11.35.
10,7 sømil til havnen, og vi kan ikke se den. Der er nedsat sigt, med overskyet og dis horisonten rundt. Vi er ellers spændte på landkending, efter snart 3 døgn på havet. Det lufter lidt mere, svingende mellenm en halvvind og agten for tværs fra S. Rigtig god fart på med over 7 knob i pustene.
Efterhånden kommer vi nærmere Peterhead, og på 1½ sømils afstand er der fortsat ingen landkending. Tina kommunikerer med Harbour master, der beder os vente, da der er et større skib på vej ind. Ingen problemer. Vi tager sejlet i ventetiden. Tågen gør dog at vi er ved at komme for tæt på det store skib. På mindre end 200 meters afstand er coasterne blot en svag skygge i tågen, der gør opmærksom på sin tilstedeværelse med to store trut i hornet. Efter et stykke tid, får vi tilladelse til at besejle havnen. Molerne dukker op på 200 meters afstand, og endelig har vi landkending

Letitia i Peterhead marina

Vi er ankommet næsten præcist ved max højvande. Vi fortøjre ved en flydebro i roligt vejr, og er glade for at være nået frem. I alt har vi sejlet 350,5 sømil, siden vi forlod Lemvig marina.