Varme ombord

DSC_1934

Vores flagermuslygte

Varme ombord er et væsentligt emne, men normalt ikke så vedkommende om sommeren. I morges var der 13,8 grader i vores salon i Horsens fjord hvor vi ligger for svaj. Det er køligt i begyndelsen af august måned.

Ombord har vi ikke en dieselvarmer. Vi bruger mere lav teknologiske løsninger, der så kun fungerer når vi er vågne. Derfor er vores morgner ofte kolde, når vi er ude og ligge for svaj. I havn har vi el varmere, når vi har adgang til 220 volt.

Vi har fire andre lavpraktiske metoder der giver varme når vi er vågne.

Første Varmekilde er olielampen. Vi har én fastmonteret i salonen. Den er altid hyggelig. Lyser og varmer.Helt naturlig at tænde når skumringen begynder.

Anden varmekilde er en flagermuslampe. Også olie og transporterbar. Kan bruges både i cockpittet til at give lys, og under dæk til at give både lys og varme.

Tredje varmekilde er vores gaskomfur.Når kogeblussene er i brug, og der bages brød i ovnen, producere der en dejlig varme som biprodukt. På kølige dage som i dag, er det et plus.

DSC_1933

Vores fjerde varmekilde er fyrfadslys. Placeret så de ikke kan tilte, selv på en urolig ankerplads, eller hvis der kommer dønninger fra en forbi paserende båd. Bunden af en lav gryde kan være et godt sted.
Økonomien i fyrfadslys er god. Et lys koster  ca 0,50 kr, og giver varme svarende til 35 watt. Ti lys giver varme svarende til 350 watt. Og koster 5 kr for 4 timer. 20 lys koster en flad femmer i timen, og giver 700 watt. Ulempen er at man skal være vågen.

Morgnerne er fortsat kølige.

 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Teknik og metoder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *