Whitehills til Inverness

Inverness marina   ved lavvande

Inverness marina ved lavvande

Arrrggghhh tænker jeg torsdag morgen da jeg vågner og rører på mig. Musklerne i den øverste halvdel af ryggen, brokker sig og beder om ro.  De var også på arbejde onsdag under de 58 sømils sejlads fra Whithalls til Inverness.
Det startede ellers fredsommeligt med planlægning af afgangstidspunkt sammen med havnefogden. Vi har lært at  planlægge efter hvornår vi kan komme ud! Så hans råd var at vi stak ud et par timer før lavvande og det blev så klokken 6.30. På det tidspunkt var der fortsat ca 30 cm vand under kølen. Så det gjorde vi, i meget fint og roligt regnvejr, i en tavs havn.

De første par timer kan vi sejle for vind, først en agten for tværs, senere en halvvind. Den veksler i styrke, så i perioder sejler vi over 7 knob, i andre under 4.  Men en dejlig dag. Regnvejret holder sig tilbage, så vi kan nyde kyststrækningen og sejladsen. Vinden kommer og går i løbet af dagen, og det er dejligt afslappende.
Vi har regnet med en del nedbør, så da himlen forude bliver grå, tung og lavthængende, er det blot et vilkår. Men på den anden side af regnvejret kommer  der vind, for fuld hammer. Det har vi ikke set et vejrvarsel om. Og den er lige i snuden. Heldigvis har vi det meste af sejladsen bag os, men de næste 3 timer er alligevel anstrengende.  Vi har strøget sejlene, så vi sejler for motor. Og vinden får rejst bølgerne så det minder om Køge bugt. Stejle bølger på ½-1 meters højde og meget kort mellem dem. Samtidig har vi modstrøm. Tidevandet har efter 6 timer vendt, så det nu løber ud. Så konklusionen er: Røvsyg sejlads. Vi sejler opover bølgerne og banker ned i bølgedale så vandet står flere meter ud til hver side af boven. Det får vores fart fra 4 knob og ned til 1, 9 knob hele tiden.  Med det samme antal omdrejninger på motoren, ville vi sejle 5 -5,5 knob på fladt vand. Der er langt til næste waypoint.
Vi måler vindstyrken, og i de kraftigste pust kommer den over 15 sekundmeter. Det er kulingsstyrke. Lige i snuden. Der er ikke noget dramatik, noget farligt eller ukontrolabelt. Det er bare anstengende og bøvlet at holde kursen. Når farten falder til under 3 knob, bliver forskibet mere følsomt overfor vind, så der skal styres kontra. Når farten øges igen, er det mindre nødvendigt. Så det er en meget koncetreret rorsmand der står op og håndstyrer.

På vej mod Invernes Marina skal vi under en bro der forbinder den nordlige del af Skotland med den sydlige. Der er fin frihøjde, men strøm. Og fortsat vinden lige imod. Vi er nødt til at sætte omdrejninger op til 2500, der normalt giver ca 7 knob. På vej mod broen sejler vi 1,5 knob.  Sejladsen er krævende. Der er strømhvirvler, og vandet vil gerne dreje os. Så det kræver også koncentreret styring. Vi lærer igen! Ankom ved tidevandsskift. Modstrøm kræver tid.
Vi andurver Inverness marina efter 12½ time, og finder en plads. Aftensmad: Spagetti cabonara.

Skotland 2014

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *