Vi har prøvet det før, men aldrig så mange dage i træk. Vi har fundet inspiration til ankerpladser ved at bruge Danmarks Dejligste Ankerpladser ,skrevet af Bent Lyman. Og brugt vores egne tidligere erfaringer sammen med søkort i forhold til vind, bundforhold og mulighed for bølgelæ. Vi har udelukkende kæde og et Delta anker på 16 kg.
Det har været en super positiv oplevelse. Smukke overnatninger, gode sejldage – Danmark er dejligt.
I dag er vi i havn igen, efter at have tilbragt de sidste 8 nætter for svaj, på vores tur rundt i DK. Det har været mega afslappende.
Efter indeblæsningen i Spodsbjerg i 4 dage, har vi sejlet alle dage bortset fra én indeblæsnings svajeplads ved Samsø. Det har, set fra vores synspunkt, været ret perfekt sejler vejr, med en vind der har givet god fart med op til 9 knob(vores max fart indtil nu) gennem Lillebælt.
Men temperaturene har haft store variationer. Fra varmerekord til 15 grader i går morges. Fra sejlads i badebukser til indpakning i sejlertøj incl hue.
Vi har ligget for svaj:
- Syd for Marstal
- Ved Lyø
- I Gamborg fjord
- Ved Æbelø
- Ved Samsø – 2 nætter
- Ved Skansehage
- I Lammefjord
Og vinden har været med os undervejs. Vi har næste kun sejlet læns siden vi forlod Spodsbjerg, med Snævringen i Lillebælt som en undtagelse.
Vi er blevet positivt overraskede over hvor godt styr der har været på vores engergi forbrug og opladning. Vores forbrugsbank er 3x100A litium batterier. Der er tilkoblet en shunt fra Victron så vi kan følg med i vores forbrug og opladning, og læse hvor mange procent strøm der er tilbage. Opladning sker via vores 100 watt solcelle og bådens motor. Solcellepanelet vil være dækkende for vores behov, hvis det tredobles til 300 watt.
Efter 8 døgn på havet, har vi stadigvæk omkring 200 A tilbage af de 300. Solcellen har givet sit tilskud, også i regnvejr (0,5 A) og så startes motoren op ved ankomst og afsejling. Vi har elektrisk ankerspil der er koblet på forbrugsbatteriet.
Maden opbevares i den indbyggede 250 l køleboks, som vi har inddelt i flere rum. Den køles effektivt med kompressor. Aftensmad har vi med til en del dage fra Tilberedt. Pakket i letvægtsemballage der er formbart og let at stuve. Og kan opbevares ved stuetemperatur til det skal bruges.
Vi er ved at være færdig med vores watermaker (kommer i et selvstændigt indlæg), men blev ikke helt færdig til ferien.
Vand har vi derfor været inde og tanke 1 gang. Det var i Middelfart efter 3 overnatninger. I Middelfart koster vand penge, 5 kroner for 10 minutters forbrug. Lidt bøvlet da vi kun kom for at tanke og købe mad. Man skal købe et kort på havnekontoret, og afleverer det tilbage for at få dispositum retur. Men egentlig en god tanke at vand også er en ressource der koster noget. Ligesom derhjemme.
Vores tank rummer 200 l, så der er ikke ubegrænset forbrug. Så vi har taget både morgenbad og aftenbad fra vores nye badeplatform. Så lige nu har vi stadigvæk omkring 25- 50l tilbage.
Spændende at opleve hvor lidt forbrug der egentlig skal til så mange dage på havet.