Fjerde natsejlads. Elben i mørke

Trawler der fisker

Trawler der fisker

Uvejret var voldsomt. Meget kraftige regnbyger og stærke vindpust. Trods god læ i havnen rykkede det voldsomt i vores fortøjninger og det knagede fra pullerterne.

Vi har en lidt nervøs afgang. Vinden er aftaget som lovet. Men bølgerne venter på os derude. Når vi sejler ud vil de være imod os. Når vi langsomt vender og sejler mere mod øst, vil de komme mere ind bagfra. Det giver rullende sejlads, men er mindre anstrengende. Udsejlingen hvor vi  skal sejle hen over dem, er vi spændt på.
Vi har forberedt afsejlingen så det passer med aftagende vind, medstrøm i udsejlingen, og medstrøm langs med kysten de første 6 timer. Det er heldigt, denne sommer, når det hele kan passe sammen.
Det medfører dog også at vi vil sejle ind på Elben om natten. Det er vi også spændte på. Ikke navigationen, men mængden af trafik.

Udsejlingen er som forventet anstrengende. Men ikke ubehageligt. Ved at styre en skrå kurs over de største bølger, afværges den værste pælebankning. Det kræver meget koncentreret styring.
Efter 9 sømil begynder vi at dreje mod øst, og sejladsen bliver mere behagelig. Det bedres løbende i løbet af dagen og aftenen, hvor bølgerne langsom aftager i størrelse. Helt forsvinde de ikke.

Der er mere trafikeret denne nat. Der er to sejlrender, der føre ind til Bremerhaven, der skal passeres. Der er mange fartøjer. Dels er der et område der er udlagt som anker- og venteplads for erhvervsfartøjer der skal ind og laste, eller af med deres last. Dels er der sejlende coastere og Pilots. Sejlrenderne er ikke meget brede, og alligevel er det lidt nervepirrende p.gr.a trafikken.

Indsejlingen til Elben rundes i buldermørke. Himlen var tyk grå, da lyset forsvandt, nu er den bare sort. Der er noget lyst på himlen et par steder  i horisonten, formentlig lys fra nogle lidt større byer.
På vandet er der også lys. Blink fra fyr, grønt lys, rødt lys og hvidt lys. Der er et sandt virvar af forskellige blink og faste lys, som vi skal orienterer os i.
Om natten er perspektivet væk. Man kan ikke se om noget er tæt på, eller længere væk. Man kan se en lille forskel i styrken på de blinkende bøjer, men ikke noget at sejle efter. Det er karakteren af lyssignalerne vi sejler efter. I søkortet er der angivet hver enkelt bøjes fyrkarater. Eksempelvis:

Fl (1) G 4s: Flashing 1 gang, Green, hvert 4 sekund.
Hvert fjerde sekund er ét grønt blink

Eller

Fl (5) Y 12s: Flashing 5 gange Yellow, hvert 12 sekund
Hvert 12 sekund er der 5 gule blink.

Det er faktisk ret nemt at navigerer efter.
Vi ligger helt ude i kanten af sejlrenden. Tæt ude for denne er der grundt vand.  Der er en enkelt trawler vi møder og tre modgående sejlere.  Alle udenfor sejlrenden.
Og så er der dem vi møder i sejlrenden. De der gør at man overhovedet ikke føler sig træt, selv om klokken er to om natten. Elben virker lige så trafikeret her om natten som den gjorde da vi sejlede ud i dagslys. Nogle af fartøjerne er lette at identificerer som fartøjer. De der er godt oplyste i vinduer, på dæk eller andet. Man får en fornemmelse af der er et fartøj, at det bevæger sig og hvilken retning det sejler. Når de sejler ud ad Elben, sejler de over i den anden side af sejlrenden. Der er god afstand til dem. Når de kommer i vores side af sejlrenden, er det mere spændende.
Bagfra ses der først to hvide lys over hinanden, hov de var der ikke før. Efter et par minutter ses de igen, men nu tættere på.  Og de fortsætter med at nærme sig. Vi søger helt tæt til kanten af sejlrenden, når fartøjet endelig passere. De er store så tæt på. Og de bliver ved med at komme natten igennem.

Kraftige kæder holder flydebroerne som vi fortøjre til, på plads i slusen i Brunsbuttel

Kraftige kæder holder flydebroerne som vi fortøjre til, på plads i slusen i Brunsbuttel

Som nævnt rammer vi Elben ved lavvande. Og har modstrøm indad. Det passer os fint med lavere fart, så vi rammer slusen i dagslys. Klokken 8.30 sluser vi ½ meter ned, ind på Kielerkanalen og ind på fladt vand – helt fladt vand. Det har vi set frem til.

Klokken 16.19 anduver vi Rendsburg havn, efter ca 31 timer på vandet og tilbagelagt 148 sømil.

 

 

 

 

 

Den stående masterute Holland 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *