Hjemturen starter. Fra Amsterdam til Borkum

MArkant bygning i havnefronten. Hele det skrå tag er et stort uderum med siddepladsser og springvand

Markant og flot maritim bygning i havnefronten. Hele det skrå tag er et stort uderum med siddepladsser og springvand

Vejret har været fredeligt under opholdet i Holland. Der har været svage vinde og regelmæssig sol. Temperaturen har også været lidt varmere end i Danmark. Nu hvor vi skal  til at vende stævnen hjemad, retter vi også blikket mere nærværende mod vind og vejr i den sydlige del af Nordsøen, hvor vi skal sejle udenpå de frisiske øer og op mod Elben. Det ser ud til der kommer meget vind i den nærmeste fremtid.

Men lige nu er det fint vejr, og måske ændre det sig. Det er en meget omskiftelig sommer vi har i år.
Der er ikke meget plads i Sixhaven havn da vi bakker ud, for at få stævnen rundt, så vi kan sejle ud. Så vi bakker ind i et træ med targabøjlen og solcelle panelet. Det er noget man generelt skal være opmærksom på ved kanal sejlads. Der står træer langs med kanalen, og de kan sagtens rage noget ud over denne. Der sker ikke mere end at vi sejler ud med en knækket gren hængende ved solcellepanelet. Meget lidt maritimt.

Har man ringe på klokken til brovagtenVHF radio om bord, kan man

Har man ingen VHF radio om bord, kan man ringe på klokken til brovagten

Efter passage af en række broer og en enkelt sluse nærmer vi os byen Alkmaar. Vi benytter en anlægsbro, det er gratis. Der er meget gæstfrit angivet kanaldybde der hvor vi kan lægge til. Det opdager vi ved at gå på grund ca 1 meter fra land, da vi prøver at lægge til første gang. Ikke noget problem, vi sejler igennem mudderet, videre frem og opdager de blå skilte med dybder, og finder et god plads. Det er et flittigt besøgt sted med mange motorbåde og færre sejlbåde. Der er mange børn på motorbådene, dejligt at se.

Bil bro og tog bro tæt ved siden af hinanden

Bil bro og tog bro tæt ved siden af hinanden

Vi har fulgt vejrudsigten de næste 3-4-5 dage udenpå de frisiske øer. Det ser ud til der kommer et par dage med stille vejr, og derefter en ordentlig pivert med vind op til 24 m/s. Vi beslutter derfor at tage så langt op langs de frisiske øer som vi kan, putte os i en havn mens det blæser, og så sejle videre.

Afgang klokken 9. Sol og vindstille. Området vi sejler i er anderledes end da vi sejlede ind i Holland. Vejene løber langs kanalen, så der er mange biler. Der er også mere industri og ikke de små hyggelige byer at sejle igennem.

Vi spejler os i vinduerne. Forsejl, mast, bom og skipper

Vi spejler os i vinduerne. Forsejl, mast, bom og skipper

Venter på broen åbner. Der er rødt og grønt lys som tegn på at den er i gang, og vores side sejler igennem først

Venter på broen åbner. Der er rødt og grønt lys som tegn på at den er i gang, og vores side sejler igennem først

Alligevel er det en god tur. Vi følges med en mindre sejlbåd og vi får spejlet os i vinduerne i en bygning vi sejler forbi.

Vi synes egentligt det er gået godt med både sluser og broer gennem vores færd i Holland. Der har ikke været nogle problem, højest lidt ventetid.

Den sidste sluse vil dog det anderledes. Vi skal nu sluse op og ud af de hollandske kanaler.  Da vi vil fange pullerterne i slusen, begynder vi at drive væk fra slusevæggen.  Vi bliver hjulpet af en Hollandsk sejler, der siger vi skal lægge os udenpå dem i slusen. Det hjælper. Vi ligger stabilt under slusningen. Det viser sig der er en strøm i sluse kammeret.  Strømmen driver bådene fremad, ukontrollabelt når man ikke kender de lokale forhold. Så der er ikke plads til at være for langsom, så fanges man af strømmen.

Vi følges med stor trawler gennem den sidste bro før Nordsøen i Den Helder

Vi følges med stor trawler gennem den sidste bro før Nordsøen i Den Helder

Før sejladsen starter, tanker vi diesel, igen, i den lille lystbådehavn.  Vejret i år har været alt eller intet det meste af tiden mht mængden af vind. Således også de næste ca 18 timers sejlads i åbent farvand. Vinden er kraftigt aftagende, men vi må regne med gammel dønning.  Vindretningen tyder på den overvejende vil komme skråt bagfra.

Egentlig havde vi planlagt at blive en overnatning i Den Helder, og besøge en hollandsk havneby. Men truende uvejr et døgn længere fremme, får os til at fortsætte.
Vores vagtdeling træder i kraft, da vi forlader Den Helder.

Natten bliver koncentreret. Der er mange fiskere. De føre korrekt lys, med grøn top og hvid nedenunder, der kan ses hele vejen rundt. Men de har også så meget arbejdslys, at det er meget svært at se den grønne eller røde sidemarkering, der fortæller os hvilken retning de sejler i.  Nattens mørke gør det også svært at bedømme deres kurs og fart. Trawler de, foregår det for lav fart. Sejler de går det meget stærkere. Så der er et par gange vi kommer lidt for tæt på, og en enkelt hvor vi bliver helt oplyst med en lyskaster. Men der er ingen henvendelse over kanal 16.

Ellers er det en rolig nat som ventet for motor. Vi sejler også denne nat på en sølvstribe, der forsvinder agterude. Morilden er med os igen.  Vi har også meget medstrøm. op til 2,5 knob. Vi sejler 82 sømil på 12 timer. Det er 6.8 knob i snit.

Vi tager afsked med Holland og sejler ind i Tysk farvand, da vi ved lavvande sejler ind i erhvervshavnen i Borkum. Lystbåde havnen var for lav til vi kunne sejle hen til anlægsbroen.
Borkum er en lille frisisk ø på grænsen mod Holland.

 

Den stående masterute Holland 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *