En af de rigtig gode oplevelser ved at ligge for svaj, er den lette adgang til et morgenbad og efterfølgende fælles morgenmad med vores tre gæster. Saltvandsshampoo og saltvandssæbe findes frem. Og så er det ellers bare at tage et dyp. Vandet ud mod Østersøen er dog noget koldere end i de indre farvande. Der er store dybder, og lidt vind kan hurtigt bytte om på det øverste solopvarmede lag, og de dybere kolde lag. Så badetiden er begrænset, til gengæld er alle lynhurtigt superfriske.
Efter denne luksus, skal ankeret op, og turen går videre mod en lille, efter sigende, lidt upåagtet havn i byen Listed.
Det bøvler lidt med det nye ankerspil, det er første gang det skal bruges til at trække ankeret og kæden op. Det virker som om der er en justerbar koblingsfunktion, der bestemt ikke er strammet nok. Så kædehjulet bliver ikke trukket med rundt. Efter det er strammet, gå det bedre, indtil kæden og anker er strammet op fra bunden. Ankeret sidder godt fast i de store sten, og vi skal sejle et par gange hen over det, før det kommer fri. Og så kommer det sidste kæde på plads.
Sejladsen går for gennakker som dagen før. Det højsommerlige rolige vejr fortsætter lidt endnu. Vi lister forbi Gudhjem og snart efter sætter en let brise farten op til over 5 knob. Så går de 11 sømil hurtigt.
Hvis vi er usikker på om der er plads i en havn, er vi begyndt at kontakte havnefogeden før anløb. Det lærte vi i Holland i 2015, hvor det er et krav før anløb til havn. Vi brugte også muligheden til at kontakte nogle af de broer vi skulle passere. Kontakten kan ske via telefon, eller VHF. I Listed havn er det en mobil telefon. Der er god plads er meldingen.
Listed havn er ikke helt enkel at anløbe. Der er en sejlrende der skal følges. Det sker ved at holde båkerne på land over et. Kursen er i søkortet angivet til 202,8 grader. På begge sider af sejlrenden er der klipper både over og under overfladen. En eftermiddags brise driller ved at være på tværs af vores indsejlingsretning. Da vi runder den yderste mole, og sejle videre ind i havnen, kommer den agterfra. Det giver lidt mere fart end vi har ønsket. Havnen er bygget op over mindre bassiner, hvor indsejlingen ligger forskudt. Så vi er nødt til at siksakke ind. Det ønsker vi ikke sker for hurtigt. Alt gå dog godt. Vi får en god plads, med stævnen op mod vinden.
Timelapse anløb af Listed havn
Vel fortøjret i havnen, lægger vi mærke til det lille antal gæstebåde. Der er ledige langskibs fortøjrings muligheder i flere af de små bassiner. Det undre os her i højsæsonen.
Havnefogeden som vi senere møder, forklarer at sådan er det. Listed er overset. Der er altid plads. Der er ikke rigtig nogen god forklaring. Det bekymre os ikke, vi nyder den fredelige havn der også har nogle paradoksale muligheder for at bruge penge. Der er en restaurant hvor grundideen er skaldyr og bobler. Og den er velbesøgt. Der er en guldsmed, med smykker i den dyre ende. Fingerring med sten til +50.000,- . Og der er en relativ eksklusiv møbel og lifestyle butik. Desværre ingen dagligvare butikker.
Dagligvare kan købes i Svaneke. Der er en smuk sti langs med kysten, og en afstand på ca 2,5 km til Brugsen, og 3 km til havnen. På vejen ses de karakteristiske skorstene til røgerierne.
Svaneke er en hyggelig, og meget velbesøgt, by at slentre rundt i. Der er meget liv ved havnen og på Svaneke torv. Her ligger også Svaneke Bryghus, som kan anbefales et besøg. De har et stort udvalg af specieløl, hvoraf de færreste er almindeligt tilgængelige udenfor Bornholm.
I Svaneke er der også figentræer med grønne figner på. Det må være Bornholms særlige placering i Østersøen der gør det muligt. De er store træerne, op til 4-5 meter høje ser vi dem.
Hvis man som sejler er til en rolig havn med smuk natur tæt på, kan Listed havn anbefales. Er man mere til selskabelighed og stort udvalg i spisesteder og seværdigheder, skal man sejle videre til Svaneke. Vi nød opholdet i Listed