Så er vi på vandet igen. Vinden er endelig faldet og blæser 4-6 m/s, lover de i vejrudsigten fra DMI. Det er helt perfekt til os.
Det er som om vinden har mere kraft når det er køligere. Som om det, der en sommer dag er god og relativt afslappende sejlads i 6-8 m/s, føles som om det er her vi reber i en kølig efterårsdag med en temperatur på omkring 10 grader.
Så 4-6 m/s passer os rigtigt godt.
Vindretningen er uændret. Så vi har stadigvæk en udfordring med at vende rundt, så vi ikke skal bakke ud fra Humlebæk havn. Og vi tror vi har fået det løst, trods den meget ringe plads. Måske det lykkedes at forklare vores metode 🙂
Ude for enden af værftets bådebro, står der en pæl i vandet. Den vil vi bruge til at hjælpe os med at svinge rundt.
Vi gør klar til at sætte et stykke tovværk rundt om pælen midtskibs, hvor vi har en pullert. Vi skubber Letitia lidt ud i bassinet, og bagudud langs med broen.
Da agterskibet er et godt stykke ude i bassinet skubber vi til sidst forskibet ud, hopper ombord, og bakker samtidig med der drejes til styrbord, så vi kommer rundt og ligger på tværs af bådebroen. Tovværket gøres klar til at komme om pælen, og vi har hjælp af vinden. Tovværket kommer perfekt rundt om pælen, og vi ligger nu klar til at svinge yderligere rundt. Først bakkes der så langt tilbage som det er muligt inden den næste pæl rammes. Med tovværket fast om pælen, og rattet drejet mod styrbord, svinger agterenden ind, og stævnen mere ud. Stadigvæk med tovværket om pælen, sejles der derefter frem, nu med rattet drejet til bagbord, så stævnen drejer yderligere ud. Ved at slække langsomt på tovværket om pælen drejer Letitia mere rundt, så vi til sidst kan hale tovværket hjem, og sejle ud af Humlebæk havn, og i første omgang stævne mod Helsingør.
Lidt stolte. Vi havde da også flere blikke fæstet på vores manøvre.
Vel ude af havnen sætter vi sejl, og sætter kursen mod Helsingør. Senere skal vi krydse sejlrenden over mod Sverige, fortsætte mod Kullen og til sidst dreje mod NØ og sigte mod Torekorv, en lille by med et sagn om en dansk prinsesse.
Det er rigtig god sejlads, på læns, og da vi runder spidsen af Kullen, en halvvind mod Torekov.
Vi er begyndt at sejle mere efter farten, end efter den direkte kurs, når vi sejler læns. På plat læns (vinden ind direkte bagfra), kan vi kun sejle med et sejl. Er både storsejle og genua oppe, vil storsejlet skygge for genua. Med mindre vi sætter storsejlet til den ene side og genua til den anden. Det har vi prøvet, og det fungerer, men ikke optimalt med farten.Vores genakker fungerer ikke optimalt på plat læns, og vi har ikke et spiler.
I stedet er vi begyndt at “krydse på læns”.
Vi sejler ikke kursen, men drejer i stedet ud til siden, til begge sejl står. Udfordringen er så (hvis man keder sig), at sejle så tæt på plat læns det er muligt, uden at genuaen falder sammen. Det giver mere fart og er mere ukompliceret. En mindre udfordring kan være at bomme. Jo mere vind, des flere kræfter vil genuaen kræve for at blive trukket over. Storsejlets skøde trækker vi blot helt ind, bommer, og skøder ud igen.
I alt tilbagelægger de 34 sømil på ca 6 timer. Det er vi både overraskede over og stolte af. Super dag.
Se mere til havnen i Torekov på 360 graders videoen nedenunder. Den er timelapse, og viser blot hvordan vi gør båden klar efter sejlads