Vi har været, og er fortsat glade for papir søkort. De har en god kombination af detaljer og overblik, som vi ikke synes vi får på nogen elektroniske søkort.
Men de er dyre og så viser de ikke hvor vi er. Så vi har også været glade for Det Levende Søkort og senere det svenske Seapilot. Men altid også haft papirkort med.
Til navigation har vi også en ældre Furono GPS, hvor vi manuelt kan lave en kurs (hvert enkelt ciffer skal tastes ind i hvert waypoint). Det bruger vi ikke på denne tur. Vi anvender den til at vise vores kurs, og hvor mange sømil vi har sejlet
I år vores sommertogt er vi sprunget på det rent elektroniske søkort. Og ikke til en kortplotter. Vi bruger Navionics på Ipad, Iphone og Android telefon.
Vi har papirsøkort frem til Gotland, og ikke længere. Den videre sejlads til Helsinki, Tallinn, ned i Gulf of Riga, og ud igen. Det bliver udelukkende med elektroniske søkort på vores bærbare devices.
Vi har sejlet til Helsinki, ind gennem den velafmærkede skærgård, vi har sejlet ud i gen, og sejlet videre over Gulf of Finland, mod Tallin.
Vores erfaringer er lidt blandede. På de lange stræk er det ukompliceret. Vi finder kursen på det elektroniske søkort, slukker for det, og sejler efter kompas og GPS. Det er anderledes når vi kommer i mere snævert farvand, og skal sejle der i længere tid.
Så: Er det svært?
Nej det er enkelt.
Er det sikkert?
Ja, vi synes detaljeringsgraden ide elektroniske søkort er stor og virker troværdig
Er det sikkert?
Tja bum bum. Strømforsyningen til vores ipad er ikke sikker. Så vi har back-up på to smartphones og en windows tablet med Seapilot. Det virker.
Har der været problemer?
Ja, vores Ipad er blevet for varm p.gr.a. direkte solskin, og lukkede ned. Og så duer den ikke
Er vi trygge ved den videre navigation?
Jep, Når vi mestre elektronikken, er den papirsøkortene overlegen, bortset fra det man kan kalde det detaljerede overblik.
Oplever vi den optimale løsning?
Nej. et elektronisk søkort der er baseret på batteridrift, er ikke optimalt. Umiddelbart virker en Ipad også mere skrøbelig end en kortplotter. Og så savner vi overblikket fra et papirsøkort. Overblikket er bøvlet at få elektronisk, da man skal arbejde med skærmen mens man sejler. Der er papirsøkortet helt overlegent.
Da vi tog afsted fra Helsinki, lagde tågen sig tæt ned, i det øjeblik vi havde taget fortøjningerne. Der var intet sigt ud over 50/100 meter. Så det løb vi havde forberedt at sejle ud af, sejlede vi langsomt igennem udelukkende ved elektronisk søkort. Der var vi glade for løsningen. Tågen lettede langsomt da vi kom længere ud i skærgården. Det var vi glade for. Farvandet mod Tallinn er befærdet