Lyde fra båden der ikke bør være der.

En dag brugte vi i land i Malmø. En spændende by på flere måder. Dels er der en fantastisk byudvikling i gang i området omkring Docken, dels er det vist den nordiske by med flest skuddræbte. En udvikling der trækker i hver sin retning. Dels fremskridt og muligheder for mennesker og familier i nye områder. Og dels tilbageskridt i forhold til en udvikling af trygge samfund for alle samfundslag.
Det er ikke noget vi har indflydelse på, så vi gik en lang tur i byen og oplevede de forskellige kvarterer og de mennesker der var på gaden. Vi var bl.a. i Folkets Park og så Plaskedammen (må være et MUST for småfolk), og så kunst i en park.
Der er en stor variation i Malmø. Og vi kommer tilbage.

Efter afsejling fra havnen  i stille vejr, kan vi i en kort periode sejle for sejl. Men efter ½ time, skal motoren også i gang. Og da vinden dør, sejlene er nede og vi kun sejler for motor, kommer der to lyde. Den ene er en vibering som vi ikke kan stedfæste, den larmer bare. Den anden er en uregelmæssig “banken”, som om noget slår på undersiden af skroget i området mellem udgangen af skrueaksel og ror. Vi bryder os ikke om det. I forvejen har vi en skrueakselpakning der lækker (150 liter på 15 sømil) når vi motoren køre med mere end 1500 omdrejninger. Vi er lidt trætte af motor lige nu, men mobilisere energi til at fejlsøge, og da vi kommer i havn, også at tjekke under vandet. Det viser sig at:

  • Den bankende lyd er afhængig af antallet af omdrejninger på skrueakslen
    Der er ingen nye lyde hvis motoren sættes i frigear og omdrejningerne øges
    Der er ingenting når vi bakker. En hel sømil bakkede vi – motoren lyder som en drøm
    Der er masser af olie i gearkassen
    Der er ikke andre end de vanlige lyde i motorrummet
    Lyden øges når vi kommer ned til det beslag der holder en finne hvor igennem skrueakslen løber i et leje
    Propel sidder fast
    Tærezink sidder fast
    Rope-cutter sidder fast
    Der er ingenting viklet om ror eller skrueaksel

Øv, intet oplagt problem, ingen oplagt løsning.

Et opslag i FB gruppen Tursejlads og sejlsport, har dog hjulpet lidt videre. Der peges på to områder. Dels på at stævnrørslejet kan være slidt, dels på at motorophænget kan være løst. Stævnsrørslejet kan først tjekkes på land. Motorophænget kan tjekkes under sejlads, har vi fået anvisninger til via FB. Så under næste sejlads skal det tjekkes om motoren løftes under motorsejlads. Og senere af en mekaniker.

Selv om vi sejler med problemer, kan vi dog godt nyde oplevelser under sejladsen alligevel. Som billedet der viser ankomst og afrejse. En vandflyver der ankommer og Oslofærgen der sejler ud.

 

 

 

 

Efterårsferie, Efterårsferie 2017

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *