En anduvning der bidrager til havneunderholdningen

“Hvad prøver du på” spurgte jeg
“Jeg prøver at holde her, og skubbe ud”, hvæsede Tina, mens vi kæmpede mod vinden, der pressede Letitia skævt ind på pladsen mellem en y-bom og en pæl.

Dagen var ellers startet så fint. Morgen badning i det dejligste solskin, morgenkaffe i cockpittet og en rolig afgang fra vores svajeplads i den nordvestlige del af Præstø Fjord. Vi sejler de 4 sømil ind til Præstø, mens vinden tiltager lidt tidligere end lovet. Den kommer fra nordlig retning og dermed på tværs af havnepladserne i Præstø havn. 

Der er tre typer af pladser i havnen. Yderst er der langskibs pladser. Let at lægge til (man blæser lige ind på pladsen), men urolig da der ikke er læ for søen, og larmende  da der vil være bølgeslag og knirkende fendere.
I inderhavnen er der udlagt bøjer til agter fortøjning, og stævnen mod kajen. Enkelt med vores bøjekrog. Men med vinden lige ind agterfra, er der ikke plads til fejltagelser. Og inderhavnen er lille med begrænset manøvrerum.
Og så er der de andre pladser hvor der er plads til to både mellem to pæle. Og imellem bådene er der en y-bom. Det vælger vi. Så kan vi ligge nogenlunde frit, og uden bølgeslag på skroget.

Planen er at sejle ind til Tina kan hoppe ned på Y-bommen med et stykke tovværk og på den surret fast så vi har en line til land. Jeg skal have tovværk omkring pælen, så vi ikke driver for hårdt ind i y-bommen. Og derfra må vi så få Letitia til at ligge godt.
Vi kommer ind til y-bommen, Tina springer ned, men jeg lykkedes ikke med både at styre, bremse båden med at gå i bak-gear og få fortøjring omkring pælen. Vinden driver Letitia for hurtigt væk, og muligheden er passé. Og da y-bommen er kort og vi ikke er kommet langt nok ind, pressae vinden agterskibet rundt, så det kommer faretruende tæt på agterskibet på båden ved siden af. Vindens pres er større end vores kræfter til at rette Letitia op og komme ind på pladsen. Så det bliver nødvendigt at sætte motoren i gear i tomgang, og så lade affendringen på y-bommen skrabe på skroget, mens Letitia langsomt kommer fremad og rettes op. Det bliver også muligt at få fortøjring omkring pælen.
Efter et par minutter er vi på plads, og kan gå igang med at få justeret de forskellige fortøjninger så vi ligger godt. Og heldigvis har skroget ikke synlige spor efter mødet med y-bommen.

Roser, bindingsværk og gadespejl

 

Præstø er en hyggelig mindre by med en lang hovedgade med et væld af forretninger. Der er ikke mange ældre huse, da byen flere gange har været ramt af brande. Men enkelte kan ses med bindingsværk og gadespejl.
Historien går helt tilbage til 1300 tallet, og byen har haft købsstads rettigheder. Billedhugger Bertel Torvaldsen havde attelieri på Nysø Gods, efter sin hjemkomst efter mere end 40 år i Rom. Gøngehøvdingen Svend Poulsen  huserede under svenskerkrigen i  1658/1659 på Jungshoved egnen syd for Præstø By.
Og Præstø kirke har været klosterkirke hørende til Antoinette ordenen, der var tiggermunke.
Præstø har masser af historie.

Pavililn med udsigt over fjorden

En tur rundt i byen viser gode provianterings muligheder, med en stor Meny med egen fiske, oste og delikatesse afdeling. En Netto og en Aldi findes her også.
Og langs med fjorden kommer man forbi en række pavilloner der ligger med den smukkeste udsigt over fjorden.

Havnen er byens centrum, med restauranter, cafeer og Linedans på kajen.

Præstø er et besøg værd.

 

Memory Lane i DK 2018

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *