“Så er det sidste kryds, gør du klar til vi vender?”
“Jeg er klar”
“Vi vender”
“Nej. Nu er vi færdige med at sejle for sejl. De sidste to sømil tager vi for motor, og gør samtidig klar til at fortøjer mellem pæle”
Vi er ved at være trætte. Klokken er 21.45 og vi har krydset de sidste cirka 5 timer. Nu vil vi gerne i havn, have et roligt dæk og have aftensmad.
Det har været god sejlads, med en stabil vind, der kun drejer lidt engang imellem.
Og så giver det en bedre sejlads at sejle for sejl, og sejle i forhold til vinden, i modsætning til at sejle for motor, hvor den korteste distance formentlig vinder. Og så er det lige i snuden med bølgerne.
For sejl, er det mere en skrå tilgang henover bølgerne, der gør at vi arbejder mere med bølgerne. Altså en behageligere sejlads, hvis man kan acceptere at sejle skråt,
Men nu vil vi i havn.
Dagen startede roligt ved vores svajeplads overfor Nyord. Og vi sejlede i magsfart med genua på en halvvind ned mod Dronning Alexandrines Bro.
Herefter var det med en øgende vind lige i snuden resten af dagen.
Letitia krydser max 45 grader til vinden. Så igennem renden i Ulvsund og frem mod Bogø, som er vores mål, sejler vi for motor.
Da vi er ved at være ved ud for Tærø, der er øen før Bogø, vælger vi at benytte den turbøje der er udlagt. Planen er at blive der resten af dagen og sejle videre næste dag. Men vinden er øget, så vi sejler videre.
Overvejelsen er at turbøjen er placeret rigtigt tæt på 2 meterkurven, og hvis vinden øger yderligere, kan vi måske få problemer når vi skal videre.
Ud fra vejrudsigten på DMI/hav/havprognoser bliver målet Vejrø. 17 sømil i direkte distance, når vi har passeret Storstrømsbroen.
Det bliver 11 sømil længer. 28 sømil på tæt kryds.
Men hvad gør det. Det er sommer, det er varmt, det er god vind. Så det er en god dag. Blot lidt lang.
Og vi fik vores aftensmad, direkte fra glas 🙂