Nu med AIS ombord

Klokken er 20.30. Kronborg ligger bagude til bagbord og foran ligger Kattegat. Kursen er sat så vi snitter Anholt, videre mod Læsø og Grenen. Vi er klar til årets første natsejlads, og er allerede i rutinen med 4 timers vagter.

Turen op gennem Øresund bød på solskin(!) og flystriber på himlen. Et ikke så almindeligt syn i covid 19 tider.

Ud for Kastrup

Årets sommertogt går mod Lysefjorden og Predikestolen. En 604 meter høj klippe der går lodret op og med et fladt plateau øverst. Undervejs skal vi krydse Skagerak og sejle i den vestlige Norske skærgård som vi tror er mere barsk end den Svenske. Kysten er højere og vandybderne større. Meget større.

Til turen har vi opgraderet vores sikkerhed i år. Vi har fået AIS (Automatisk Indentifikations System) ombord. I
AIS giver mulighed for at blivet set på andres skibes elektroniske søkort med positionsangivelse, kurs og fart. Og vi er selv istand til at se andre skibe der har AIS ombord. Det er lovpligtigt for erhvervstrafikken at have AIS ombord. For lystbåde er det en mulighed.
Vi er glade for muligheden. Det giver også familie og venner mulighed for at holde sig orienteret om hvor man er. For eksempel på vesselfinder.com, hvor der kan søges på bådens navn.

Systemet fungerer ved at finde positionen med tilkoblet GPS antenne og kommunikerer via tilkoblet VHF antenne. Og så skal det have strøm. En forudsætning er et MMSI nummer (fås af søfartsstyrelsen når man køber en VHF radio), der skal indkodes under opsætningen. Ønsker man at kunne se andre fartøjer der har AIS ombord, kan AIS tilsluttes enten en kortplotter eller en pc med søkort.
Det er smart, og vi er glade for at have gjort investeringen.

Norge 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *