Han er en pensioneret langtursejler der er gået i land. Har nu en mindre motorbåd og tager ud og fisker krabber
Han hedder Tor, og han er med i udviklingen af OpenCPN. Lige nu er vi igang med at overføre 1,3 GB kortdata. Det er vist hele verden. Og der er mange historier med, så det tager den tid det tager. Senere har han lover at hjælpe med at installere og vise hvordan man bruger GRIB filer og WeatherFax.
Vi er sejlet fra Lysefjord hvor vi havde to solskinsdage til sommertøj. Nu starter hjemturen så småt. Vejret har skiftet. Det er regnvejr. Det vil det det være de næste 4-5 dage, og udenfor skærgården blæser det mere end vi har lyst til at gå ud i. Og det blæser fra syd. En meget stor del af de havne og ankerpladser vi kigger på er dårligt beskyttet med vinde fra syd. Hommersåk er en undtagelse, og der ligger vi nu for anden dag. Vi havde tænkt på at sejle mod Stavander eller Sandness. Men med adgang til en ekspert i det søkort system vi anvender, ændre vi mening.
Da kortene er installeret kommer vi til det plugin der hedder WeatherFax. Det er et overordnet vindsystem der viser store dele af europa.
Der kan downloades kort der viser fronterne og høj-/lavtryk om 12, 24, 36, 60, 84 og 108 timer frem i tiden. Hentes de alle hjem kan man se hvordan lav og højtryk bevæger sig, og om det har betydning for sejladsen. En fordel ved Weather Fax er at den kan hente data fra en HF radio, og altså er uafhængig af internettet. Funktionaliteten er god, men et udviklingsprojekt for os. Det meterologiske niveau er højere end vi er vant til.
GRIB filer er også et plugin, men er anderledes. De vises også som et overlay på kortet, men de kan vises på et specifikt mindre område. På billedet som det ser ud når Danmark er valgt. Der kan til/fravælges vind, vindstød, bølger, nedbør, strøm og luft temperatur. Lidt som DMI, men data er på pc fra internettet. Så det kræver ikke net at se data. Data går 5 døgn frem i tiden. Der kan zoomes ind til sejladsområde.
Og på en dag i en lille by i Norge der hedder Hommersåk, blev vi klogere på vores navigations system, og kendskab til et menneske rigere.