Forberedelser og installationer vi har haft glæde af i Skotland

Det er særligt to områder hvor det er anderledes at sejle i Skotland end i DK, ud over tidevandet.
Der er en stærk tradition for at have faste ankerpladser ved bøjer frem for en plads i en havn. Så det er ikke så let at få adgang til ferskvand, elektricitet og brændstof, som det er DK.
Og så vejret anderledes. Gennemsnitstemperaturen er nogle grader lavere, og der er hyppigere byger.

De anderledes vilkår er vi forberedte på. På billedet ses vores cockpittelt, man kan ane ankerkæden i vandet og svagt se vores solcellepaneler bagerst på båden.

Vi kan godt lide at ligge for anker, og er ikke skræmte over vinden der får det til at rykke i båden. Så vi har installeret 80 meter ankerkæde, et 16 kg anker og elektrisk ankerspil ombord. Det gør det trygt at anker op ved at lægge 3-5 x vanddybden ud af kæde. Den virker som en kæmpe fjeder så der ikke er nogle ryk i båden, hvis der kommer vindpust. Ankerspillet gør optagning lettere. Vores kæde vejer 1,35 kg per meter. Lægger vi 30 meter ud, er det nogle kg der skal ombord igen.

Der er ikke så meget lys i vores båd under dæk, og man skal stå op for at se ud gennem vinduerne. Så vi har fået syet et cockpittelt der fungerer som en lille udestue. Så selv om det regner og blæser, kan vi sidde oppe i læ og tørvejr, og følge med i omgivelserne.

Tilstrækkeligt med strøm ombord til instrumenter og nedkøling af ferskvare, har tidligere været et problem for os. Det er minimeret idag. Vi har installeret en større batteribank med litium batterier, og installeret solcellepaneler til at oplade. Og når motoren køre, lader den også batterierne. Det fungerer supergodt. De første 6 uger af vores tur i år, har vi haft landstrøm 2 gange. Et døgn i Mandal og 2 døgn i Peterhead. Så lige nu er det over 2 uger siden vi har ladet fra land. Det er vi godt tilfredse med, det giver uafhængighed.

Vi sejler jo primært på saltvand, og har behov for ferskvand til at drikke, til at lave mad i , vaske op mm. Vores vandtank er på lidt over 200 liter, de bliver hurtigt brugt. Så for et par år siden installerede vi et afsaltningsanlæg. Det har været bøvlet at installerer og bøvlet at få til at virke. Men i år kom det på plads. 80 liter ferskvand kan vi lave i timen. Det oplever vi som en kæmpehjælp. Men det bruger meget strøm. Så vi laver primært ferskvand, når vi i forvejen går for motor.

Ned til 10 grader om natten kan temperaturen falde til. Det er koldt på en sommerdag. Vi har installeret et varmeanlæg der laver varm luft. Det er udtag i forkahyt, agterkahyt og i salon. Det er blevet brugt mere i år end vi plejer når vi sejler i norden. Man kan klare sig med mindre. Tidligere tændte vi fyrfadslys i en gryde. Men varmeluftanlægget er nu en luksus.

Til at komme i land har vi en ældre gummibåd. Er der kort bruger vi årene. Skal vi længere, har vi en 5 HK påhængsmotor. Så vi kan se seværdigheder i land, gå en tur og løbende købe ind af brød, grøntsager og ost/mælk/kød produkter. Eller blot gå en tur, hvis vi trænger til at røre benene

Scotland And the Caledoniske Canal 2023, Skotland 2014, Sommertogter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *