Tidevands sejlads på tredje etape

Bøje der står i tidevandsstrøm

Bøje der står i tidevandsstrøm

Nu skal vi have prøvet vores tidevands kundskaber af, som vi erhvervede sidste år, hvor det ikke altid gik som planlagt. Vi både ankom ved lavvande, og sejlede ud i modstrøm. Begge dele er problematiske, eller i bedste fald bøvlede.

Tidevands sejlads er ellers ikke raketvidenskab. Hvis man altså  kender tidspunkterne for høj og lavvande. Tidevand er vand, der bevæger sig, frem og tilbage med en frekvens på lidt over 6 timer. Der er højvande to gange i døgnet, og lavvande 2 gange i døgnet. Alt det vand der på den måde er i konstant bevægelse, skaber en masse strøm, som kan være rigtigt bøvlet, hvis man sejler imod det. Eller det kan give et betragteligt fart tilskud hvis man sejler samme vej som tidevandet løber.  Det er medstrømmen vi skal prøve at fange.  Når vi sluser ud i Elben Skal tidevandet være på vej ud. Helst skal det være på sit højeste, så har vi medstrøm i 6 timer. Da der er over 30 sømil ud, vil prøve at lykkedes med det.
Tilsvarende når vi skal i havn. Der skal det helst have været lavvande, så tidevandet er på vej ind.
Tidevandet løber med en fart på op mod 4 knob, så det kan sænke eller øge farten betragteligt.

Vi sejler fra vores liggeplads klokken 8. Den har fungeret perfekt, og er bestemt en overnatningsform vi kan anbefale. I løbet af aftenen kom der flere både til, og alligevel var der en fred og ro over området.

Slusen i Brunsbuttel der åbner ud mod elben

Slusen i Brunsbuttel der åbner ud mod Elben

Vi har 10 sømil til slusen i Brunsbuttel, der er vores port ud til Elben og den sydlige Nordsø. Der er svage vinde og himlen er overskyet. Højvandet er klokken 10.18, så fra det tidspunkt og 6 timer frem vil tidevandet løbe ud og vi vil få medstrøm
Klokken 10.15, ligger vi i slusen. Ingen ventetid, vi ramte åbningen af slusen helt perfekt.  Denne gang er vi kommet i en mindre sluse, så vi er kun sammen med lystbåde.
Slusningen er enkel, men højdeforskellen er på op til ½ meter, i modsætning til indsejlingen i Holtenauer, hvor vi slusede få cm.
Ca 10.30 er vi ude i Elben. I starten er der ikke meget tidevands strøm med os. Men efterhånden kommer vi op i fart, og topper med en fart på 8.2 knob. Med et antal omdrejninger på motoren der ellers vil give ca 4 knob. Så kommer vi godt fremad.

DSC_1007

Fisker ud for Elben

Det er enkel sejlads. Blot skal der holdes øje med de store coastere og fiskebåde. Og så være opmærksom på at styreegenskaberne er anderledes når der sejles i medstrøm. Båden reagerer mere trægt, og bevæger sig fortsat frem, selv om man drejer. Så de utallige bøjer vi passere, skal der være en respektfuld afstand til.

Ret hurtig efter afgangen fra slusen, går vi ind i vores fire timers vagter. Og det fungerer resten af sejladsen. Det er mere afslappende, end at begge aldrig har helt fri.

Vejrudsigten er fortsat noget om skiftelig, så endnu en gang har vi ændret vores planer. Vi går til en af de nordligste Hollandske byer, Delfzijl,  i stedet for at sejle ind i en sydligere by. Så turens mål, de Hollandske kanaler, føre os længere hjemmefra.
Vi håber så der senere kommer en periode med stabile forhold, så vi kan tage lange stræk på ydersiden af Holland, når vi skal hjemad.

Der er ca 136 sømil til Delfzijl, så vi fortsætter om natten. De sidste 25 sømil er for indadgående, så der vil vi gerne have strømmen med os. Tidevandet er på sit laveste ca. 02 og 15.15.  Med svag vind, og efter en relativ langsom sejlads,  vil vi  ramme renden ind omkring klokken 15.

Farvandet vi sejler i er meget fint afmærket, og meget befærdet. Det er en helt anden sejlads, end da vi krydsede Nordsøen sidste år. Der var andre både en sjældenhed. Det er bestemt ikke tilfældet her.
Natsejladsen foregår på en sølvstribe. Der er morrild i vandet.  Det lyser op i en bredde på ½ meter og ligger fint i bådens kølvand. Desværre er det helt umuligt at fotograferer i en båd der bevæger sig.

Vi rammer den 25 sømil lange indsejling ca 14, altså 1½ time før lavvande. Så lidt modstrøm har vi i starten. Det forsvinder dog hurtigt, og undervejs tager farten til igen. Der er megen industri og vindmøller da vi kommer tættere under land.

Vindmølle række langs indsejlingen til Delfzijl

Vindmølle række langs indsejlingen til Delfzijl havn

 

Klokken 19 er vi på plads i havnen, efter 35 timers sejlads. Trætte men glade for at vi nåede Holland. Næste sejlads er så ind i landet.

Den stående masterute Holland 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *