Passage af broer og sluser

En almindelig bro der åbner over en kanal

En almindelig bro der åbner over en kanal

Sejlads gennem broer er vi blevet positivt overraskede over. Det er få steder der er egentlig ventetid, ud over 5 minutter, fra vi ankommer til en bro, og vi får et lyssignal fra broen om at vi er set, og broen vil åbne for os. De fleste steder er der også et skilt med en specifik VHF frekvens, man kan kalde brovagten på. Det benytter vi os af,  og har på den måde styr på hvornår en given bro åbner.
I de større byer, hvor der er flere broer der skal passeres med kort mellemrum, samler brovagten både til bunke. Dér kan der være lidt ventetid, til den første bro åbner. Herefter går det glidende fra bro til bro.

Vi skal have tilladelse til at sejle gennem en bro, også hvis den er oppe. Det sker ved nogle enkle lyssignaler.

  • Et fast rødt lys betyder at man ikke må passere.
  • Et fast grønt lys betyder at man må passerer
  • Et fast rødt og grønt lys over hinanden, betyder vi har set du vil igennem, vi gør broen klar,du sejler igennem før eventuelle sejlere fra modsatte side
  • Et fast rødt lys, og en bro der går op, betyder at det er sejlere fra den anden side af broen der sejler igennem først.
En noget anderledes broåbning

En noget anderledes broåbning

At passere en bro, sker altså i de fleste tilfælde uden de store tidsforskydninger. Anderledes kan det være med sluser.  Her kan man risikerer at der er en slusning igang når man  kommer. At Slusen skal tømmes, og fyldes med nye både, der sluses og sejle ud, før vi kan sejle ind. Andre gange kommer vi sejlende lige ind i slusen, hvorefter den lukkes og slusningen starter. En sjælden gang sluser vi alene, det er luksus.

Ventetid foran en sluse

Ventetid foran en sluse

Fra vores tur tværs over Sverige, via Götakanal og Götaelv, fik vi god erfaring med at sluse. Især i ældre små sluser med uroligt vand. Den erfaring er god idag.
Sluserne vi Kielerkanalen,og sluserne i Holland, er mere moderne. Frem for at vandet kommer i foran i slusen og giver megen uro i vandet, kommer det ind gennem bunden af slusen. Det giver lidt uro, men det er meget behersket.er at flytte et fartøj fra det niveau, det vand fartøjet flyder på, til et andet niveau. Det kan være at løfte fartøjet op, eller at sænke det det ned. Slusens funktion er at danne et kammer. I dette kammer kan der enten fyldes mere vand ind, så fartøjet løftes op, eller tømmes vand ud, så fartøjet sænkes. Det er enkelt og smart.

Slusning kræver godt med fendere, og tovværk man ikke er så øm overfor. Fendere bruges ind mod slusevæggen, der i de fleste tilfæde er af beton. nogen gange er der træ eller hårdt gummi til at beskytte skrogets sider moden skader fra beton siderne.
Tovværket lægges dobbelt om en pullert eller andet i slusen, så det hele tiden er muligt at slække, når der sluses ned, eller trkke kortere, når der sluses op. I begge tilfælde skal båden holdes på plads, så den ikke bevæger sig ud i slusen.
Slusning alene er krævende og man skal have rutine. To er fint men kræver opmærksomhed. Tre til en slusning er optimalt. hvis der er fire kan der også tages billeder eller filmes.

Den stående masterute Holland 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *